Als jonge moeder is tijd een kostbaar goed… Het is vaak rennen van hier naar daar of een race tegen de klok om overal op tijd te geraken en alles gedaan te krijgen.
En daarom trakteer ik jullie voor moederdag graag met een beetje tijd!
Er zijn namelijk heel wat kleine trucjes om orde in de chaos te krijgen en je productiviteit te verhogen waardoor je vanzelf meer tijd over hebt. Het lijstje van de maand mei heeft daar iets mee te maken. Het is by far ook het bekendste lijstje dat we allemaal kennen: de todo lijst!
Ikzelf heb een haatliefde relatie met dit lijstje… Enerzijds is dit lijstje een echte lifesaver om niets te vergeten, anderzijds krijg ik soms stress van te zien hoeveel todo’s er nog op dat lijstje staan. Maar ook daar heb ik enkele tips voor klaar… Are you ready??
Stap 1: drop down
Ben je een leek in todolijstjes en weet je niet goed hoe eraan te beginnen?
Of… zit je hoofd vol en zie je alleen maar sterretjes? Dan is het eerste wat je moet doen, dat hoofd leeg maken… Zodat er in jouw hoofd plaats wordt gemaakt om helder na te denken hoe je alles kan aanpakken in zo weinig mogelijk tijd.
Hoe? Je neemt een wit blad (of notitieboekje) en noteert alles, maar dan ook alles wat in je opkomt dat je nog moet doen.
Stap 2: sorteren
Hoogst waarschijnlijk zal er een groot verschil zijn in de dingen die je op jouw blad schreef. Sommige dingen zullen dringend zijn, anderen niet. De éne todo zal ook meer tijd in beslag nemen dan de andere. Daarom gaan we nu jouw todo’s sorteren en een plekje geven.
Dringende todo’s < een kwartier
die doe je gewoon direct 🙂
Dringende todo’s > een kwartier
die plan je in in jouw agenda
(als de taak echt TE groot is, kan je ze ook opsplitsen in kleinere taakjes)
Niet-dringende todo’s
die verzamel je op een todolijst en handel je af als je tijd hebt
Stap 3: de todolijst
Die todolijst… hoe pak je dat nu aan?
Ikzelf had lang een papieren versie. Die slingerde overal rond in huis, nam ik soms wel ergens mee naartoe en verloor ik jammer genoeg ook wel eens… Daarom schakelde ik vorig jaar over op een digitaal exemplaar. Ik downloadde de app Todoist en dat is nu echt een verlengde van mijn geheugen geworden. Of ik nu thuis ben of in de auto zit, midden in de bossen of in de winkel. Als er mij iets te binnen schiet dat ik niet mag vergeten, kan ik het met een gerust hart daar achter laten. Je kan ook subtaken toevoegen en je taken sorteren in bepaalde projecten: handig en overzichtelijk!
Stap 4: plannen
Natuurlijk is het niet de bedoeling dat je todolijst steeds langer wordt en er niets geschrapt kan worden. Daarom is het belangrijk om goed te plannen en bewust tijd te maken voor je todo’s.
Elke maandagochtend, tijdens mijn Miracle Morning, maak ik tijd om de week te plannen. Ik neem mijn agenda en mijn Todoist (allebei op mijn gsm). Maar… voor die planning hou ik wel van een papieren versie 🙂 en ohja jullie krijgen mijn ontwerp cadeau! whoop whoop!
Hoe?
Ik noteer eerst alle dingen uit mijn agenda (werk, afspraken, hobby’s, …) op mijn weekkalender. Zo heb ik een mooi overzicht hoe vol de week al zit en waar er nog gaatjes zijn. Dan neem ik mijn todolijst erbij en kijk ik welke taken ik deze week graag zou afwerken. Die plan ik dan ook in op de weekkalender
Nog enkele tips
- Wees realistisch: plan je week niet té vol, want dan ben je nadien alleen maar teleurgesteld dat niet alles gelukt is.
- Plan ook bewust leuke dingen en me-time!
- Werk af waar je aan begonnen bent. Wissel dus niet de hele tijd van de éne taak naar de andere, maar focus op één ding tot het helemaal klaar is.
- Onze smartphone is enerzijds heel handig om in de buurt te hebben, maar anderzijds de grootste vijand van productiviteit. Wil je je ergens op concenteren? Leg hem dan buiten handbereik en zet je meldingen af, zo word je zeker niet gestoord.
Tine